چرا فرش ماشيني پرز مي دهد؟

کد خبر: 19
تعداد بازدید: 514
تاریخ انتشار: - 44 : 20

چرا فرش ماشيني پرز مي دهد؟

زماني که فرش ماشيني را توليد مي کنند و فرش در مرحله ي آماده کردن الياف مي باشد ، اگر از مقدار کافي آب و روغن استفاده نشود يا دستگاه هايي که براي ريسندگي فرش کاربرد دارند به طور اصولي تنظيم نشده باشد ، يا اگر از آهار استفاده نکنند و تثبيت حرارتي به صورت صحيح انجام نپذيرد ، پرزدهي به مراتب بيشتر از حالت عادي خواهد شد و در صورت رعايت موارد فوق شاهد کاهش پرزدهي فرش هاي ماشيني خواهيم بود.
علل پرزدهي فرش هاي ماشيني
همه ي فرش هاي ماشيني در اندازه هاي مختلف نخ خاب دارند ، براي اين که اين نخ خاب ها داراي استحکام باشند از آهار استفاده مي شود. در برخي از مواقع که الياف ها از حالت معمول بلندتر هستند و يا از آهار براي مهار کردن آن ها استفاده نمي شود فرش دچار پرزدهي مي شود. البته پاخوري زياد هم سبب افزايش ميزان پرزدهي فرش هاي ماشيني خواهد شد.

مدت و شدت پرزدهي فرش هاي ماشيني به چه عواملي بستگي دارد؟
مدت و شدت پرزدهي فرش هاي ماشيني وابسته به عوامل مختلفي است. از مهمترين اين عوامل مي توانيم به ضخامت نخ زمينه ، کيفيت آهار به کار رفته ، کيفيت الياف به کار رفته ، نوع نخ ، ساختمان نخ ، چگونگي وصل شدن نخ خاب فرش به زمينه و بسياري عوامل ديگر اشاره کنيم. يکي از مهمترين عواملي که مدت و شدت پرزدهي فرش هاي ماشيني را تحت تأثير قرار مي دهد تراکم و تعداد شانه ي فرش است. هر چقدر تعداد شانه و تراکم يک فرش بيشتر باشد پرزدهي فرش هاي ماشيني نيز کمتر خواهد بود. فرش هاي ماشيني در انواع شانه هاي ۷۰۰ ، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه هستند و بر اين اساس ميزان پرزدهي فرش هاي ماشيني ۱۲۰۰ شانه از ۷۰۰ و ۱۰۰۰ شانه کمتر است و از مهمترين نکاتي است که در موقع خريد فرش بايد به آن توجه شود.

پرزدهي فرش هاي ماشيني طبيعي است!
 با توجه به اين که فرش هاي ماشيني از جنس اکرليک هستند و پرز دادن آنها امري طبيعي محسوب مي شود ، با اين وجود تمام تلاش هايي که در زمينه ي توليد انجام مي پذيرد براي اين است که پرزدهي فرش هاي ماشيني به حداقل برسد. براي همين منظور امروز با استفاده از فناوري هاي جديد فرش هاي ماشيني را هيت ست مي کنند و اين اقدام سبب مي شود که هم پرزدهي فرش ها کمتر شود و هم اين که از شفافيت بيشتري برخوردار باشد. فرش هاي خوب به طور معمول يک الي سه هفته داراي پرزدهي هستند و شدت و مدت آن هم معمولاً به رنگ فرش بستگي دارد. همچنين فرش هايي که تيره هستند پرزدهي بيشتري نسبت به فرش هاي روشن دارند.

در چه شرايطي پرزدهي فرش هاي ماشيني کمتر مي شود؟
به طور معمول براي اين که پرزدهي فرش هاي ماشيني کمتر شود ، هنگام توليد فرش در کارخانه بايد اقداماتي انجام پذيرد. فرش هاي اکرليکي از جمله فرش هايي هستند که در ايران بسيار مورد استقبال هستند. اگر زماني که بافت آن در کارخانه انجام مي شود ، دستگاه هاي بافنده به درستي تنظيم شوند ، از بهترين نوع الياف بهره گرفته شود ، مقدار آب و روغن در پروسه ي آماده کردن الياف مناسب باشند ، به نخ ها خوب تاب داده شود و از تثبيت حرارتي و آهار نيز به خوبي استفاده شود ، شاهد کمتر بودن پرزدهي فرش هاي ماشيني خواهيم بود.

چند روش براي از بين بردن مشکل پرز دادن فرش
حتي اگر در کارخانه از تمامي روش ها براي کم کردن پرزدهي فرش هاي ماشيني استفاده شود ، باز شاهد اين خواهيم بود که فرش هاي ماشيني پرزدهي خواهند داشت. اگر فرشي را جديداً خريداري کرده و به خانه آورده ايد و در آن پرزدهي مشاهده مي کنيد به هيچ وجه نبايد نگران نباشيد. اولاً اين که همان طور که گفته شد پرزدهي فرش هاي ماشيني يک مسئله ي طبيعي است و دوماً اين که با استفاده از روش هايي که به آن خواهيم پرداخت مي توانيد پرزدهي فرش هاي ماشيني را به حداقل برسانيد. دقت داشته باشيد که اين روش ها را به درستي و دقيق انجام دهيد چرا که صحيح انجام ندادن آن ها به احتمال زياد پرزدهي فرش هاي ماشيني را بيشتر خواهد کرد.

شانه کشيدن فرش براي از بين بردن پرزدهي فرش هاي ماشيني
 يکي از روش هاي از بين بردن پرزدهي فرش هاي ماشيني  استفاده از شانه هاي مخصوص فرش براي شانه کشيدن فرش مي باشد. با استفاده از اين روش ، پرزدهي فرش کمتر خواهد شد. براي شانه کشيدن فرش هرگز از فرچه استفاده نکنيد چرا که فرچه کشيدن سبب مي شود که الياف فرش صدمه ببيند. در اين صورت الياف سست مي شود و کرک هاي بيشتري از فرش مي ريزد که در نهايت سبب افزايش پرزدهي خواهد شد. در صورتي که شانه هاي مخصوص فرش در دسترس تان نيست توصيه مي شود از جاروهاي حصيري يا شمالي استفاده کنيد. براي اين منظور کمي جارو را خيس کرده و بر روي فرش بکشيد. جارو کشيدن به اين روش را هر روز انجام دهيد و پس از گذشت مدتي مشاهده خواهيد کرد که پرزدهي فرش کمتر مي شود.

جارو کردن صحيح فرش
جارو کردن صحيح فرش يکي از مهمترين عوامل در بالا بردن طول عمر و سلامت فرش محسوب مي شود. بايد دقت داشته باشيد که تنها جارو کشيدن فرش کافي نمي باشد. بلکه جارو کردن فرش بايد به صورت اصولي و با دقت انجام پذيرد تا آسيبي به فرش وارد نشود. اگر جارو کردن فرش به صورت صحيح انجام شود سبب کاهش پرزدهي فرش ها خواهد شد براي همين منظور پيشنهاد مي شود که هر دو روز يک مرتبه در جهت نخ خاب فرش جاروکشي انجام شود. براي اين منظور دور موتور جارو برقي را در سرعت بيشينه قرار ندهيد.

اگر جارو کشيدن را به صورت صحيح و متناوب انجام دهيد مشاهده خواهيد کرد که به مروز زمان از پرزدهي فرش ها کاسته مي شود. اگر مي خواهيد نتيجه ي بهتري از جارو کشي بگيريد ، توصيه مي شود که پيش از کشيدن جارو برقي يک حوله را مرطوب کنيد و آن را روي فرش بکشيد ، پس از اين که رطوبت خشک شد مي توانيد براي کشيدن جارو اقدام کنيد.

استفاده از فوم نگهدارنده فرش
از فوم نگهدارنده ي فرش نيز به منظور کم کردن پرزدهي فرش هاي ماشيني مي توان استفاده کرد. فوم نگهدارنده علاوه بر اينکه با توجه به نم گيري از پوسيدگي فرش شما جلوگيري مي کند و فرش را در برابر کثيفي ها محافظت مي نمايد ، به سبب اين که موجب جذب فشار پا مي شود باعث مي گردد تا پاخوردگي فرش کمتر شده و در نتيجه از ريزش موي فرش کاسته و در نهايت پرزدهي فرش کاهش مي دهد.

استفاده از شامپو فرش
زماني که فرش ماشيني را خريديد در همان هفته هاي اول بهتر است که فرش ماشيني را با شامپوي فرش بشوييد ، توجه داشته باشيد که نبايد فرش زياد به خود آب بگيرد. براي استفاده از شامپو فرش مقداري از آن را در داخل مقداري آب بريزيد و سپس يک توري پارچه اي را آغشته به اين محلول کنيد و به آرامي آن را بر روي سطح فرش ماشيني بکشيد. سعي کنيد که تمامي سطح فرش را با شامپو فرش و آب پوشش دهيد و دقت داشته باشيد که فرش بيش از اندازه خيس نشود. پس از آن از يک توري ديگر که فقط به آب آغشته شده است براي کشيدن روي فرش استفاده کنيد و منتظر بمانيد تا فرش خشک شود. با اين روش مشاهده خواهيد کرد که پرزدهي فرش کمتر خواهد شد.

فرش ماشيني بدون پرز
اخيراً در بين فروشندگان فرش اصطلاحي تحت عنوان فرش ماشيني بدون پرز يا فرش بدون حساسيت استفاده مي شود. بد نيست بدانيد که اين نوع فرش ها از جنس اکريليک مي باشد و در توليد آن فرآيندهايي مانند استفاده از هيت ست به کار گرفته مي شود تا پرزدهي آن به حداقل ممکن برسد. اين فرش از بالاترين کيفيت برخوردار هستند اما اين بدين معني نيست که پرزدهي آنها به طور کلي از بين مي رود و در روزهاي ابتدايي همچنان پرزدهي خواهند داشت.